Update: Visualize Research Findings

We all tell our students that they should use graphs to visualizations key research findings. Every now and then I find a new study that I like to discuss with my students in class. Unfortunately, some researchers do not visualize their research findings (and core messages) which makes it harder to communicate that content to a broader audience that did not read the study. For this reason, I started to create visualization of those studies and I use them for teaching. Feel free to use them or have a look at corresponding R code to generate similar plots.

Engelhardt & Lörz (2021)

Engelhardt & Lörz (2021) diskutieren die Auswirkungen von Studienkosten auf herkunftsspezifische Ungleichheiten. Sie vergleichen dabei wie sich die Bafög Reform auf die Studienaufnahme und die Studienfachwahl auswirkt.

Das folgende Liniendiagramm zeigt, wie sich die Anzahl an Studierenden in ausgewählten Fächern jeweils vor und nach der Bafög Reform (1983) entwickelt hat und visualisiert Tabelle 1 in Engelhardt & Lörz (2021).

Quellcode

Publikation: Engelhardt, C. & Lörz, M. (2021): Auswirkungen von Studienkosten auf herkunftsspezifische Ungleichheiten bei der Studienaufnahme und der Studienfachwahl, Köln Z Soziol, 73, S. 285–305.

Simpson’s paradox

Simpson’s paradox is a phenomenon in statistics in which a trend appears in several groups, but disappears or reverses when the groups are combined. For instance, X and Y seem to be positively related if you look at the next scatter plot, but the effect reverses if we differentiate and compare the effect separately for men and women.

Simpson’s Paradox

Another prominent example comes from UCB Admissions rates. It seems that more women than men are rejected on the aggregate level.

Simpson’s Paradox

However, the effect disappears if we stratify the data and compare admission rate for departments. In some departments more men are rejected and we even find departments where approximately the same share of men or women are rejected.

Simpson’s Paradox Sourcecode

Leaky Pipeline

Die Leaky Pipeline zeigt, dass ein Löwenanteil der Studierenden in Deutschland zwar weiblich ist, der Bildungserfolg von Frauen sich aber nicht in der akademischen Karriere niederschlägt. Vielmehr gehen die Anteile von Männer und Frauen im Zeitverlauf der akademischen Karriere auseinander.

The Leaky Pipeline

Quellcode

Beispielpublikation: Schubert, F. & Engelange, S. (2011): Wie undicht ist die Pipeline? Wissenschaftskarrieren von promovierten Frauen, Kölner Zeitschrift für Soziologie und Sozialpsychologie, 63 (431).

Edgar Treischl
Edgar Treischl
Senior Research Fellow

My research interests include quantitative methods, evaluation, causality and so much more. matter.

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